Ingrid Aichert, PhD.

Speech Pathologist

 

Institute of Phonetics and Speech Processing

Ludwig-Maximilians-University
Schellingstr. 3/II, VG
80799 München

Tel. 089 / 2180 1883

email: ingrid.aichert(at)ekn-muenchen.de

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curriculum vitae

1995 - 1996 Study of German language and Psychology, Johann Wolfgang Goethe - University Frankfurt
1998 - 2000 Study of Sign language, University of applied sciences, Potsdam
1996 - 2002 Study of speech pathology, University Potsdam; Diploma in speech pathology
2008 Ph. D. in speech pathology

since 1.10.2002 Scientific Assistant at the Clinical Neuropsychology Research Group (EKN), Clinic for Neuropsychology, Bogenhausen Hospital, München

Projects

 

Teaching

Seminars on apraxia of speech: theory, clinical diagnostic and therapy

Seminars on model-based diagnostic and therapy of aphasia

Seminars on psycholinguistic models

Lectures on aphasiology at the school for logopedics in Munich

Lecture on dyslexia and dysgraphia at the LMU university, Munich

 

 

Publications

 

Ziegler, W. & Aichert, I. (2015). How much is a word? Predicting ease of articulation planning from apraxic speech error patterns. Cortex 69: 24-39.

 

Aichert, I. & Wunderlich, A. (2014). Dyslexie und Dysgraphie. In: Karnath, H.-O., Ziegler, W. & Goldenberg, G. (Hrsg.). Klinische Neuropsychologie - Kognitive Neurologie (S. 109-118). Stuttgart: Thieme.

 

Brendel, B. & Aichert, I. (2014). German Language Contributions  to the Understanding of Acquired Motor Speech Disorders. In: Miller, N. & Lowit, A. (Eds.). Motor Speech Disorders. A Cross-Language Perspective (pp. 195-206). Bristol: Multilingual Matters.

 

Staiger, A. & Aichert, I. (2014). Sprechapraxie. In: Grohnfeldt, M. (Hrsg.). Grundwissen der Sprachheilpädagogik und Sprachtherapie (S. 281-285). Stuttgart: Kohlhammer.

 

Aichert, I. & Ziegler, W. (2013). Segments and syllables in the treatment of apraxia of speech: An investigation of learning and transfer effects. Aphasiology 27: 1180-1199.

 

Aichert, I. & Ziegler, W. (2012). Word position effects in apraxia of speech: Group data and individual variation. Journal of Medical Speech-Language Pathology 20: 7-11.

Aichert, I., Wunderlich, A. & Ziegler, W. (2012). Einflussfaktoren bei Sprechapraxie: Gruppeneffekte und individuelle Variation. Sprachheilarbei 3: 136-146.

Aichert, I. & Staiger, A. (2012). Sprechapraxie: Grundlagen, Diagnostik, Therapie. Neuroreha 1: 27-34.

 

Schoor, A., Aichert, I. & Ziegler, W. (2012). A motor learning perspective on phonetic syllable kinships: How training effects transfer from learned to new syllables in severe apraxia of speech. Aphasiology 26: 880-894.

 

Ziegler, W., Aichert, I. & Staiger, A. (2012). Apraxia of Speech: Concepts and Controversies. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 55: S1485-S1505.

Aichert, I., Büchner, M. & Ziegler, W. (2011). Why is ['ju:do] easier than [ju've:l]? Perceptual and acoustic analyses of word stress in patients with apraxia of speech. Stem-, Spraak- en Taalpathologie 17: 15.

Aichert, I. & Ziegler, W. (2010). Therapie bei chronischer Sprechapraxie: Vorgehensweise am Beispiel eines Patienten mit reiner Sprechapraxie. Forum Logopädie 3: 6-13

Aichert, I. & Staiger, A. (2010a). Sprechapraxie. In: Blanken, G. & Ziegler, W. (Hrsg.). Klinische Linguistik und Phonetik. Ein Lehrbuch für die Diagnose und Behandlung von erworbenen Sprach- und Sprechstörungen im Erwachsenenalter (S. 131-156). HochschulVerlag, Mainz

Aichert, I. & Staiger, A. (2010b). Theoretische und therapeutische Aspekte der Sprechapraxie. In: Wahl M., Stahn C., Hanne S., Fritzsche T. (Hrsg.). Spektrum Patholinguistik - Band 3 (S. 1-34). Universitätsverlag Potsdam.

 

Staiger, A. & Aichert, I. (2010a). Die Einheiten der sprechmotorischen Planung: theoretische Aspekte und Implikationen für die Sprechapraxietherapie. Sprache Stimme Gehör 34: 128-133

 

Staiger, A. & Aichert, I. (2010b). Therapie der Sprechapraxie. Aphasie und verwandte Gebiete 25: 27-46

Ziegler, W., Staiger, A. & Aichert, I. (2010). Apraxia of speech: What the de-construction of phonetic plans may tell us about the construction of articulate language. In: Maasen, B. & van Lieshout, P.H.H.M. (Hrsg.) Speech Motor Control: New Developments in Basic and Applied Research (pp. 3 - 21). Oxford University Press. Oxford

 

Ziegler, W., Aichert, I. & Staiger, A. (2010). Syllable- and rhythm-based approaches in the treatment of apraxia of speech. Perspectives on Neurophysiology and Neurogenic Speech and Language Disorders 20: 59-66

 

Aichert, I. (2008). Die Bausteine der phonetischen Enkodierung: Untersuchungen zum sprechmotorischen Lernen bei Sprechapraxie. Tönning: Der Andere Verlag.

 

Aichert, I. & Ziegler, W. (2008a). Learning a syllable from its parts: cross-syllabic generalization effects in patients with apraxia of speech. Aphasiology 22: 1216-1229


Aichert, I. & Ziegler, W. (2008b). Segmentales und Silbisches Lernen bei Sprechapraxie: eine Studie zur Erhebung von Lern- und Transfereffekten. Forum Logopädie 22: 2-9 

Aichert, I. & Staiger, A. (2007). Sprechapraxie. Neurolinguistik 21: 7-28

Aichert, I., Marquardt, C. & Ziegler, W. (2005). Frequenzen sublexikalischer Einheiten des Deutschen: CELEX-basierte Datenbanken. Neurolinguistik 19: 55-81

Aichert, I. & Kiermeier, S. (2005). Neue Wege in der Aphasiediagnostik: LeMo – ein modellorientiertes Diagnostikverfahren. Forum Logopädie 19:12-19

Aichert, I. & Ziegler, W. (2005). Is there a need to control for sublexical frequencies? Brain and Language 95:170-171

Aichert, I. & Ziegler, W. (2004a). Syllable frequency and syllable structure in apraxia of speech. Brain and Language 88:148-159

Aichert, I. & Ziegler, W. (2004b). Segmental and metrical encoding in aphasia: Two case reports. Aphasiology 18:1201-1211

Aichert, I. & Ziegler, W. (2004c). Sprechapraxie und die Silbe: theoretische Überlegungen, empirische Beobachtungen und therapeutische Konsequenzen. Forum Logopädie 18:6-13

Aichert, I. & Ziegler, W. (2004d). Theoretische und therapeutische Aspekte der Sprechapraxie. Forum Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde 6:18-24

Aichert, I., Ziegler, W., Deger, K. & Brendel, B. (2001). The syllable in apraxia of speech. In: Maassen, B., Hulstijn, W., Kent, R. D., Pater, H. F. M. & van Lieshout, P. H. H. M. (Eds.). Speech Motor control in normal and disordered speech (pp. 167-169). Nijmegen: Uitgeveriy Vantilt.